2015. április 1., szerda

A társadalmi és a személyes lét válságának megjelenítése József Attila kései (1935–37) költészetében

József Attila (1905. Április 11.-1937. December 3.) az egyik legkiemelkedőbb és legismertebb 20. századi posztumusz Kossuth-díjas és Baumgarten díjas magyar költő.
 Édesapja József Áron (1871-1937) egy romániai bánáti szappanfőző munkás volt, édesanyja Pőcze Borbála (1875-1919) egy parasztlányból lett mosónő volt. József Attila Budapest egyik szegény kerületében született, Ferencvárosban.
Két idősebb nővére Eta és Jolán volt. József Attila 3 éves volt, mikor édesapja elhagyta a családot. Hihetetlen szegénységben és nyomorban éltek, az édesanya nagyon nehezen tudta eltartani a három gyereket és fizetni a lakbért. Végül a két kisebb gyereket, Attilát és Etelt a Gyermekvédő Liga gondjaira bízta, akik 1910-ben nevelőszülőkhöz adták őket Öcsödre, ahol József Attila egy farmon dolgozott cserébe az ellátásért. A nevelőszülei Pistának hívták, mondván, hogy nincsen olyan név, hogy Attila.
1912-ben a gyerekek hazaszöktek Budapestre édesanyjukhoz, ahol bár együtt voltak, továbbra is nagy szegénység vette őket körül. Édesanyja.
1919-ben bekövetkezett halála után József Attilát sógora, Makai Ödön vette szárnyai alá. Egy jó középiskolába járatta Attilát, aki később a szegedi Tudományegyetemre jelentkezett, hogy középiskolai tanár lehessen. Az egyetem elutasította, amikor Horger Antal a provokatív versei miatt a tanításhoz alkalmatlannak nyilvánította.
Ettől a ponttól kezdve megpróbálta saját magát fenntartani abból a kis pénzből, amit a saját versei publikálásával keresett. A skizofrénia jelei mutatkoztak rajta, ami miatt pszichiáterek is kezelték. Soha nem nősült meg, de gyakran beleszeretett az őt kezelő nőkbe.
1937-ben, Balatonszárszón, vonatbalesetben halt meg. A legszélesebb körben elfogadott nézet, hogy József Attila öngyilkos lett, de akadnak olyan szakértők, akik állítják, hogy pusztán baleset történt.
József Attila nemzetközi szinten a legismertebb a modern magyar költők közül. Verseit számos nyelvre lefordították, műveit a világ számos országában tanítják irodalom órákon.

A magyar irodalom egyik legnagyobb költőjének megalázó sors jutott, energiakészletét ez emésztette fel. Az 1935-ben induló Szép Szó című folyóirat jelentette számára az egyetlen hozzá méltó munkát, szerkesztőkét és költőként egyre pontosabban fogalmazhatta meg aggodalmait, tiltakozásait. Etikai lét felé terelte olvasóit akkor, amikor az nem számított értéknek.
Kései költészete küzdelem az elmúlással, de egyetlen pillanatra sem feledkezett meg arról, hogy az egyén a társadalom része, és általános megoldást csak a társadalom radikális megváltoztatása jelenthet. Kései költészetében ezért a történelmi ember válasza együtt jelent meg a magánemberrel.

Az előretörő fasizmus veszélyét a Levegőt! című verse (1935) fogalmazta meg, melynek felütése az éjszaka versekre utal vissza. A vers dinamikus indításában ott van a lírai hős, akinek jelenléte később fel is erősödik az igehasználat és a személyes névmás nyomatékosítása révén. Ez a hangsúlyozott személyesség erősíti fel a vers alapgondolatát, hogy az emberi személyiség létezését elemi veszély fenyegeti:

                                               Számon tarthatják, mit telefonoztam
                                                               s mikor, miért, kinek,
                                               aktába írják, miről álmodoztam,
                                                               s azt is, ki érti meg.
                                               és nem sejthetem, mikor lesz elég ok
                                               előkotorni azt a kartotékot,
                                                               mely jogom sérti meg.
A nemzeti nyomor kettős teherként nehezedik az emberre: fizikai és társadalmi létezésében egyaránt korlátozza, ezért hangzik a vers címe úgy, mint egy fuldokló kiáltása. A vers második felében megjelenő gyermekmotívum nemcsak a szokásos József Attila-i attitűd, azzal állítja szembe a felnőtt létet. Gyermekként is érték csapások, melyek miatt meg kellett tanulnia, hogy más a valóság és más az ideális állapot. De az érett fővel rendelkező felnőtt ezt nem tűrheti el, méltó módon válaszolt is a kihívásra. Szívünk és elménk csak a szabadság rendjében létezhet méltó módon, ami lehetővé teszi a személyiség gazdag kiteljesedését. A verset lezáró invocátió ezt fejezi ki:

                                               Jöjj el szabadság! Te szülj nekem rendet,
                                               jó szóval oktasd, játszani is engedd
                                                               szép, komoly fiadat!
                                                                                              Levegőt!
Ahogy Németország kardcsörtetését érzékelte, veszélyérzete fokozódott az emberiségre uszuló ordas eszmék miatt. Ezért köszöntötte különleges verssel az európai olvasó körútján Budapesten járó Thomas Mannt, a másik németet, s példaként állítja mindenki elé a fehérek közt megjelenő  európait, az emberi humánum hordozóját:

                                               Arról van szó, ha te szólsz, ne lohadjunk,
                                               de mi férfiak férfiak maradjunk,
                                               és nők a nők – szabadok, kedvesek,
                                               s mind ember, mert az egyre kevesebb….
                                                                                  (Thomas Mann üdvözlése)

A Dunánál című versét 1936-ban alkalmi versként írta, a Szép Szó könyvnapi kötetét – Mai magyarok – régi magyarokról – ezzel indították útjára. József Attilánál a Duna nemcsak egy folyó, nemcsak a magyar sors szimbóluma, hanem a közép-európai népek küzdelmének színtere. Az állandó mozgást, az önazonosság megőrzését, a rész és egész viszonyát ezzel fejezte ki. Jellegzetes verskezdete keletkezesét mutatja: A rakodópart alsó kövén ültem….

Ez a verse az ódai műfaj klasszikus változatának modern változata, ősi hármas tagozását számokkal idézte fel. A vers első részében - a strófában – a konkréttól haladt az általános felé, fő kérdése az, hogy az idő által föltárt törvényszerűségek alakítják-e az emberi sorsot, vagy az idő közömbös az egyénnel szemben? A kérdésre a választ a második egység, az antistrófa adja meg, melyben az ihlető látványtól elszakadva az egyén és az emberiség viszonyát kutatja a bergsoni idő segítségével:
                                               Tudunk egymásról, mint öröm és bánat.
                                               Enyém a múlt, s övék a jelen.
                                               Verset írunk – ők fogják ceruzámat,
                                               S én érzem őket és emlékezem.
                                                                                              A Dunánál

A harmadik rész, az epodosz, a múlt és a jelen, az egyes ember és az emberiség biológiai összefüggését tárja fel. Az ősök végtelen sora – mondja József Attila - egyesíti magában az  emberiség minden népét, nemzetét, a három idősík egységét a létet irányító törvények kimondása egyesítheti. A vers a Duna menti népek egymásrautaltságának kimondásával zárul akkor, amikor a rendszer a magyar kultúrfölény fasiszta eszméjét tette követendővé:

                                               A harcot, amelyet őseink vivtak,
                                               békévé oldja az emlékezés,
                                               s rendezni végre közös dolgainkat,
                                               ez a mi munkánk; s nem is kevés.
                                                                                              (A Dunánál)


A 7 szonettből álló Hazám (1937) című ódája. Ez is alkalmi vers, a Szép Szó könyvnapi különszámához készült, amely Mi a magyar most? címet viselte. Az egyes egységekben előző verseinek gondolati szintézise jelenik meg, de közéletibb, agitatívabb azoknál. Szociografikus pontossággal jeleníti meg az évszázados elmaradottságot, kiszolgáltatottságot:

                                               Ezernyi fajta népbetegség,
                                               szapora csecsemőhalál,
                                               árvaság, korai öregség,
                                               elmebaj, egyke és sivár
                                               bűn, öngyilkosság, lelki restség,
                                               mely hitetlen, csodára vár.
                                                                                    ( Hazám)

Bár az értelmezés együtt jelenik meg a versben a leírással, mégsem tördelte pillanatképekké a szonett fűzért. Konkrét és absztrakt képek sora adja meg azt az országos körképet, amelyben még nagyobb a hangsúly az öntudatlanságon, a kiszolgáltatottságon, mely a fortélyos félelem igazgatta Magyarországról sem tűnt el. A látszatkonszolidáció mélyén megbújó szörnyű jelenségeket kibontva a költői én is rátalált önmaga feladatára:
S mégis , magyarnak számkivetve,
lelkem sikoltva megriad –
édes hazám, fogadj szivedbe,
hadd legyek hűséges fiad!
                              ( Hazám)
Egy kört lezárt ezzel a versével a magyar irodalomban, hiszen a Balassi Bálint által kimondott édes haza megérkezett és visszhangzott József Attilánál, de a haza mit sem változott a XVI. század óta, most sem figyelt költőire. Költői feladatát aztán az Ars poetica (1937) című versében pontosította: a mindenséggel mérd magad! - erkölcsi és szakmai parancsával fejezte ki a teljesség igényét. Maga is megérett ehhez a feladathoz: költészete klasszicizólódott, és a bersgsoni téridőben gondolkodva megtalálta a rend, az emberhez méltó szelíd jövő alkotó pilléreit:
                                               Én mondom: Még nem nagy az ember.
                                               De képzeli, hát szertelen.
                                               Kísérje két szülője szemmel:
                                               a szellem és a szerelem!
                                                                                    (Ars poetica)

Saját egyéni életét nem látta ilyen tisztán megoldhatónak. Hiába írta egyre nagyszerűbb verseit, kortársai közül kevesen értékelték, a nyugatosokkal és az újnépiesekkel való szembenállásában világnézeti és személyes okok is közrejátszottak. Belemenekült a szerelembe,  mely a kívül-belül /menekülő élet elől / a legutolsó menedék. (Nagyon fáj) A Gyömrői Edithez és Kozmutza Flórához fűződő szerelem a lélek védekezési kísérlete lett, menekülés a magány és a betegség egyre jobban összefonódó szálai elől. De az a költő, aki az Ódában olyan pontosan megfogalmazta ennek az érzelemnek titkát és erejét, a valóságban nem tudta azt megvalósítani, csak megalkotta azt magának, mintha létezne…A pszichoanalitikai kezelés felelevenítette gyermekkorát, élessé tette anya-hiányát, melynek tragikus kibeszélése lett a Kései sirató. Eleinte veresége fő okának saját életének elhibázottságát tekintette, majd a kíméletlen önelemzések során rájött: nincs lehetősége méltó életre. A végpontot egyértelműen a Tudod, hogy nincs bocsánat (1937) című versében fogalmazta meg.
                                               Légy, ami lennél: férfi.
                                               A fű kinő utánad.

Mindent erre a szerelemre tett fel, alkotói mechanizmusa jól működött: érzelmeiből rendszert teremtett, szerelmét minden erejével valósággá akarta álmodni, de először Flóra, majd az ő betegsége távolítatta el a megvalósulástól. A Flóra-kapcsolat – amelyben több volt a realitás, mint az előzőben – kudarca jelezte számára a többi vágyott szerep lehetetlenségét is: verseskötetét nem vették, a hivatalos elismerés késett, a Baumgarten-díj csak akkor került szóba, amikor már nem tudta magát áltatni, amikor véglegesen a semmi ágán találta magát. Megérezte életútjának tragikus befejezettségét:
                                           
Utolsó vershármasában, melyeket Szárszón írt 1937 novemberében, a bevégzettség tudatával tekint vissza életére. Ezek a cím nélküli versek szorosan összekapcsolódnak a verselemekkel, gondolatiságukkal, létösszegzésekké váltak, melyeket József Attila teljességigénye formált ilyenekké.  Mindhárom időszembesítő jellegű, a gyermeki és felnőtt nézőpont keveredik bennük: gyermeki egyszerűséggel és őszinteséggel fogalmazza meg legbensőbb érzéseit, és néha felnőtt énjével biztatja, vagy korholja a gyermeki énjét. A versek magvát helyzetrögzítő kijelentések adják, melyeket versekké bővít.

A Karóval jöttél címűben a költői én leíró és elemző életrajza jelenik meg. Fontos szimbólumok indítják, a karó az agresszivitás, az élettelenség, a virág a szeretet, a szerelem, a szépség jelképe. A Hét torony a török Jedikula börtöne, a bezártság jelzése, ahonnan a menekülés, a kitörés lehetetlen. A felnőtt szólítja meg a versben a gyermeket, a reménytelen a reménykedőt. Ekkor még magát okolja azért, hogy minden így történt, öniróniával sorolja alaptalan ígéreteit, öncélú izgágasását, gyerekes makacsságát:

                               híres vagy, hogyha ezt akartad,
                               S hány hét a világ? Te bolond.
                                                                              Karóval jöttél
A Talán eltűnök hirtelen címűben tisztább, egyszólamúbb a versbeszéd, de szerkezete spirális, és az időszembesítésben a múlt és a jelen (mely a jövőt is hordozza) egyformán negatív:

       Talán eltűnök hirtelen,
                               akár az erdőben a vadnyom.
                               Elpazaroltam mindenem,
                               amiről számot kéne adnom

  Az erdő kettős metaforája ezt fogja egybe: ifjúsága és felnőttsége zöld levélként és száraz ágként tárgyiasul. Ennek az önvádló-önvallató versnek már tragikusabb a hangja, gúny és irónia helyett lemondó sírás jelenik meg benne, mert tudomásul vette élete lezártságát.

 Az Ime, hát megleltem hazámat a végső megnyugvás verse:

                               Egyedül voltam én sokáig.
                               Majd eljöttek sokan.
                               Magad vagy, mondták; bár velük
                               Voltam volna én boldogan.
 Már nem magát vádolja, hanem a társadalmat, feleslegessége tudatával eljutott a tragikus vég elfogadásáig. A haza fogalmát leszűkítette egy perselyre, s a világ sorsát illetően a tragédia fölé emelkedett, egyéni sorsában azonban már erre nem volt képes. Ezekben a dalszerű elégiákban puritán a költői stílus, minden retorikáról lemondott, de a versekben mégis állandó a vibrálás, az érzelmi telítettség.



Csodagyerek sorsa tragikussá vált, mert sem emberként, sem költőként nem talált támogatókra, így élettervét nem tudta megvalósítani. Versei azonban azt bizonyítják, hogy egyetlen menedékéhez, önmagához hű maradt mindvégig. Szárszón a sivár környezet nem segítette gyógyulását, Flóra és barátai látogatása megkésett. 1938. december 3-án egy tehervonat két kocsija közt lelte halálát. Az, hogy éppen ekkor és éppen itt, lehetett véletlen is, a hirtelen elhatározásé is, de a véget már nem kerülhette el semmiképpen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése