A
barokk a reneszánszt követő nagy
korszak, mely jelentős hatással bírt az életmódra, művészetre, felfogásra. A
16. Századi Spanyolországból, Portugáliából kiinduló irányzat virágkora főleg a
17. századra tehető, de Kelet-Európában még a 18. században is jelen volt. Az
ellenreformáció eszközeként felhasználta a lenyűgözés funkcióját és az alsóbb
rétegek meggyőzését a felsőbbrendűségről.
Stílusjegyei:
· Monumentalitás
jellemzi (nagy kert, hatalmas szobák, hosszú művek)
· Mozgást, a
változót ábrázoló képek (nincs nyugvópont)
· A körvonalak
elmosódnak, árnyékhatások
· Irodalmi
művekben a középpont a mű második felében
· Nyitott
kompozíciójú képek (mintha azonnal belehelyezhetnénk a képbe az eseményt)
· Hihetetlen
témájú művek (nagyon részletesen ábrázolja a valóságot)
· Nagyon erős
díszítés (túldíszítettség)
· Egyenes vonalak
eltűnése
· Emberideálja a
hős (hőskultusz), az átlagon felüli képességekkel bíró hős
· Stílusa
emelkedett, ünnepélyes
· Alkotóktól
hatalmas mesterségbeli tudást követel
A
barokk kiemelkedő alakja, nemzeti irodalmunk egyik büszkesége Zrínyi Miklós. Politikus és hadvezéri
tevékenységet végzett, a literatúrával csak mellékesen foglalkozott. Hadvezéri
sikereire, török elleni harcaira volt elsősorban büszke, hírnevét mégis írói
művészete örökítette meg igazán. Költői pályája nem az eposz megírásával
kezdődött. Első alkotásának megírására szerelme, Draskovich Mária ihlette. A
versekben Viola néven megszólított hölggyel később házasságot is kötött. Majd a
délvidéket igyekezett a török elleni harcok bázisává kiépíteni, s közben
hadtudományi tanulmányokat folytatott.
Az 1640-es évek közepén a törökkel vívott, a
Habsburgok által nem támogatott harcok folyamán Zrínyi ráeszmélt arra, hogy a
magyarság csak saját erejéből, nemzeti összefogással képes megszabadulni a
töröktől. Eszméjének megvalósításához azonban támogatókra volt szüksége. A
magyar fő- és középnemesek buzdítására írta meg a Szigeti veszedelem című
eposzát. A műnek Kazinczy Ferenc a Zrínyiász elnevezést adta. Hagyomány szerinti
keletkezési ideje 1645-46 tele, valójában 1647-48 telén íródott. A mű mintájául
szolgálnak az antik korból származó homéroszi és vergiliusi eposzok, Marino,
Tasso és Ariosto olasz barokk eposzai, magyar és horvát nyelvű históriás
énekek, pl. Tinódi énekei, s Balassi és Rimay János vitézi költészete.
Az eposz
Szigetvár 1566-os ostromát, a várvédőknek, elsősorban a költő dédapjának,
Zrínyi Miklósnak a küzdelmeit és halálát, a török felett aratott győzelmét
mondja el. A mű cselekménye röviden összefoglalva: Szulimán hatalmas seregével
támad a keresztény magyarokra, ádáz elhatározása iszonyú veszélyt vet
Magyarországra, de az erős vár a déli határvidéken összeszedve minden erejét és
bátorságát képes úrrá lenni a hatalmas veszélyen, képes győzelmet aratni a
török seregek fölött.
Az eposz
Már maga a
történet és a csata kimenetele egy paradox tételt fogalmaz meg. Hogy
képes egy ilyen kicsi magyar sereg győzelmet aratni a számbelileg jóval nagyobb
török sereg felett? Teljesen elvesztünk, mégis győztesek maradtunk. Az eposzban
a megoldás az erkölcsi erénynek köszönhető.
Ø monumentalitás, már a
műfajválasztásban is megfigyelhető. A mű maga is hosszú terjedelmű,
színhelyeiül szolgál a föld, a menny és a pokol egyaránt. Ezzel az akkor
elképzelt egész világ. A magyarokban a török az egész kereszténységet tekinti
ellenségének.
Ø A kor
szellemiségét tükrözi a keresztény elemek beépítése. Fontos az isteni
beavatkozások, csodás események megjelenítése, mivel a barokk az
ellenreformáció stílusa
Ø Megjelenik a hőskultusz:
a hadvezér Zrínyi Miklós, mint Krisztus katonája (’athleta Christi’).
Ø A téma
hihetetlenségéhez a történelmi tények és az eposz végkicsengése közti
ellentét jelentősen hozzájárul, ez a hihetetlenség erkölcsi győzelemhez vezet.
Ø Fény-árnyék
váltakozása
erős ellentéthez vezet, a világokat a jó és a rossz oldalára állítja.
Ø Eltolt tetőpont, az ostrom a
X.énekben következik be.
Ø Tárgyi világ élethű,
részletes ábrázolása
Díszítettség
(vizuális ábrázolásmód, megpróbál minden apró részletet a szemünk elé tárni)
Ø Nyelvezete: göcseji
nyelvjárásban íródott
Gazdagabbá teszi
más nyelvű szavak beépítésével: török, tájnyelvi szavak, hasonlatok. Hosszú,
tekervényes körmondatok
Ø Mesterségbeli
tudás
bizonyítása:
· Az előszó
Homérosz és Vergilius irodalmi alapjaira helyeződik
· Forrásai,
tájékozódása nagyon nagymértékű, részletes ábrázolásmód
· Tudatos
szerkesztettség, számmisztika: 1566 strófából áll – ezzel utal az ostrom évére
Zrínyi több vonásban követi
az eposzi hagyományt, de
rákényszerül arra, hogy néhány helyen eltérjen a normáktól.
Legjelentősebb a témával kapcsolatos eltérés. Az eposz hagyományosan a
népek sorsdöntő küzdelmeit ábrázolja, olyan történelmi eseményt, mely
meghatározó egy egész nép sorsában. Ezzel szemben a megjelenített téma az
1566-os szigetvári ostrom, nem felel meg ennek a követelménynek. Szigetvár
akkoriban nem rendelkezett kiemelt jelentőséggel, a dunántúli végvárrendszer
egyik erődítménye volt csupán. Másik fontos eltérés az eposzi kellékek
egyikének használatában mutatkozik.
Nem
jelenik meg az In medias res kezdés, a dolgok közepébe vágása. Ennek
oka, hogy a korabeli Magyarországon az elszigetelten élő népesség nem
rendelkezett ismeretekkel a törökökkel kapcsolatban. Szükség volt az előzmények
és a szereplők bemutatására. A hatodik énekig tart ez a bevezetés, s a
cselekmény megindítása csupán a hetedik énekben következik be.
További
eposzi kellékek:
Ø Invokáció =
segélykérés (3-5. Vsz.)
Égi lény
segítségül hívása, jelen esetben Szűz Mária, ezzel igazodik a barokk keresztény
követeléseihez
Ø Propozíció =
témamegjelölés (2. vsz.)
Ø Enumeráció =
seregszemle
Kétszer
következik be, de különböző minőségben. Az 1. énekben a törökök mennyiségi
fölénye kerül hangsúlyozásra, az 5. énekben a magyarok vitézségét emeli
ki.
Ø Deus ex machina
= isteni beavatkozás
A keresztény
követelményéhez igazodva megtartja a kelléket.
Ø Úristen indítja
meg a cselekményeket
Ø A keresztények
oldalán ott harcolnak az angyali seregek, a törököknél a pokolbéli lelkek.
Ø Csodás elemek
beépítése
Szándékos
illúziókeltés, melyet a részletes leírás teszi valósághűé. Azonban a valóságban
nem történnek meg.
Pl. Michael
arkangyal a pokolban
Feszület-jelenet
Ø Epizódok
közbeiktatása
Fő
cselekményszálhoz lazán kapcsolódnak. Kicsit módosított funkcióval jelenik meg.
Nem az olvasó pihentetésére építi be, hanem hogy terjedelmileg megfeleljen a
kívánt hosszúságnak.
Ilyenek pl. Deli
Vid és Borbála
Deli Vid és Demirhám
Delimán és Emilla
Radivaj és Juranics (9.ének)
Formai megkötés:
Ø Állandó jelzők,
nagy hasonlatok
Festői képeket,
túldíszített jelzőket használ. Hangulatteremtő, hangulatfestő kifejezésekkel
jellemzi a hősöket.
Ø A hosszú
terjedelem hosszú verssort követel
Időmértékes
helyett magyaros, ütemes verselést alkalmaz. Négy ütemű 12-es. Ebben a
korszakban ez a históriás énekeknek a legkedveltebb sorfajtája
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése