2015. április 1., szerda

A veszteségélmény megjelenítése és feldolgozása Csokonai Vitéz Mihály lírájában

Csokonai Vitéz Mihály Debrecenben született, édesapja Csokonai Vitéz József seborvos, református főiskolai tanár, édesanyja Diószegi Sára.
Csokonai Vitéz Mihály szülővárosában végezte tanulmányait, majd ezek befejeztével – fiatal kora ellenére – a költészet professzorának nevezték ki. Nem sokkal utána megfosztották ettől a poszttól az erkölcstelen magatartására hivatkozva.
Rövid életének utolsó 12 éve szinte állandó nyomorban telt, majd 31 éves korában halt meg szülővárosában, édesanyja házában. Csokonai Vitéz Mihály egy zseniális és eredeti költő volt. Legtöbb művét Schedel publikálta 1844-1847 között.
1797 nyarán ismerkedik meg Vajda Juliannával, aki iránt rögtön szerelemre gyúlt. Ez a kilátás nélküli lángolás 9 hónapig tartott, mikor is Lillát férjhez adták Lévai Istvánhoz. Ezen idő alatt születtek meg nagyrészt Lillát dicsőítő dalai. 1798 nyarán az Erdélyi Népművelő Társaság tagjai közé választotta. Ebben az időben nyerte el a csurgói gimnázium egyik segédtanári állását is. Kazinczy Ferenccel közeli barátságot ápolt, gyakran leveleztek. Csokonai Vitéz Mihály értette a görög, latin, német, francia és olasz nyelveket. 1805-ben súlyos tüdőgyulladásban hunyt el, éppen amikor verses munkáinak kiadása folyamatban volt.

Csokonai életének fontos eleme volt a Lilla-szerelem.
Elfeledtette vele társadalmi kirekesztettségét, költői terveinek kudarcait, kárpótolta meghiúsult álmaiért. Vajda Júlia múzsája volt a költőnek, s nem csak addig, amíg “szerelmük tartott”, hanem egész életén át kísértette Csokonait Lilla varázsa és vigasztalása.
A való világban, ha be nem is teljesülhetett szerelmük, a költészet hozzásegítette vágyainak beteljesüléséhez. Korlátok nélkül, szabadon szárnyalhatott képzelete, lefesthette boldog közös jövőjüket, vagy akár Lilla jelenlétét is.
Számtalanszor elhiteti a vers olvasójával, hogy a szerelem mindvégig kitartott mellette, csakúgy, mint Lilla. Sajnos mindez csak a poéta lelki világában élt, a valóságban nagyon nagy fájdalmat jelentett számára, hogy élete során sosem talált magának egy lelki társat, egy “Lillát”.
Lilla elvesztése lerombolta a költő boldog álomvilágát, kihullása az ábrándozásból visszavezette a komor életbe. A rokokó játékos verseinek örömérzését a kiábrándultság, fájdalmas szenvedés váltotta fel, ezáltal költészete is új irányt kapott. Kevesebb verset írt, de ezek az alkotásai a legnagyobbak.
A szentimentalizmus körülményei a Lilla szerelem csalódottsága, társadalmi életének, irodalmi közéletbeli magányossága. Ezek mind “kiváló” feltételeket teremtettek, hogy a felvilágosodott Csokonai után megismerhessünk egy érzékenyebb, egy szerelmesebb, egy tehetetlenebb költőt. Eben a korszakában elégikus, lírai verseket írt, kedvelt műfaja az óda és az elégia volt.
A magány állapota Csokonainál is (a költészet hagyományaihoz igazodva) több jelentésű: nem csak a „világ” nyüzsgésétől való elvonulást jelenti, hanem „bizonyos erkölcsi választást: a jobbak, a nemesebbek, az érzékenyebbek vonulnak el a zajtól, a könyökléstől, a bűntől.


Magányossághoz kapcsolódó fő művei:

·       Magánossághoz
·       Reményhez
·       A tihanyi Ekhóhoz
·       Az estve


Magánossághoz

A magánossághoz című elégikó- ódáját 1798-ban írta Kisasszondon. Ihlet forrásai között szerepet játszott a Sárközy István kúriáját körülvevő őspark vonzó szépsége, a lelki fájdalmakat zsongító magánya. Újfajta, nagy művészettel megalkotott strófaszerkezettel találkozunk: ezúttal 11 és 8 szótagos sorok váltakoznak Az azonos szótagszámú sorok egymással rímelnek: első 4 sor kereszt- második 4 sor páros rímű. A megszemélyesített magány ( allegória) itt „ kedves istenasszony” s 4-szer áldottnak nevezi a költő. A világ nyüzsgésétől való elvonulás, az egyedüllét menedék annak „ ki megvetette a világot vagy akinek már ez nyakára hágott”. A költemény első versszakában megszólítja és hívja a Magánosságot. Kéri, ne hagyja el, hiszen végre reá talált itt, Kisasszondon. Két szakaszon keresztül (2-3.) mely varázslatos tájfestésével ejt rabul, a magány „lakhelyét” írja le. Az emberektől távoli, vonzó természeti tájban szeret gyönyörködni és „múlatni” a Magánosságot. Ide vágyódik a megsebzett ember is. Csokonai pazar bőségben villantja fel a táj elbűvölő gyönyörűségeit, értékeit csak az érzékeny, a művelt emberek veszik észre: az élet csak szépségekre fogékony bölcsek, poéták számára lehet értékes. A nimfákkal csak ők találkoznak. A 4-5. versszakok azt a világot ábrázolják, mely az előző részben bemutatottnak mindenestül az ellentéte. A hatalmasok, a fösvények részére a bölcs által áhított magány gondokat, félelmet, bút, vad unalmat s gyötrelmet szül. Újra szemléletváltás (6-7): az előző szerkezeti egységgel szemben most a magány áldásait, jótéteményeit emeli ki a vers. „ A magán szomorkodóknak”, a boldogtalanoknak, a számkivetetteknek mentsvár a magány. A „virtus” szülője, a bölcsesség forrása, a művész, a poéta számára az alkotó, teremtő ihlet lehetősége. A 8-9. strófákban az érzékeny lelkű poéta és a „kedves istenasszony” szoros, intim kapcsolata kerül előtérbe. A Magánosság megérti őt. „ártalmatlanúl kecsegteti”, hűséges, s nincs tettetés és csalfaság szavában. A színes világtól távoli elvonultság szoktatja hozzá szívét a halál gondolatához, mely a bölcsnek már nem elrettentő többé, hanem kívánatos: a kimúlás „édes” lesz. Az igazi és legteljesebb Magánosság a halál, a halál utáni „nemtudás kietlene”. Még egyszer felsír a költeményben a társadalmi megbántottság panasza: a létezés utáni végtelen álomban el lehet felejteni a világi szenvedéseket. Az utolsó versszakban háromszor hangzik fel újra „az áldott Magánosság” megszólítása, hívása a végső magánosság az elmúlás óhajtása és siettetése. Az elmúlás azonban mégis iszonyat és borzalom, nem olyan édes kimúlás, mint ahogy ebben a versében elképzelte. Öröklött tüdőbetegségét egy súlyos tüdőgyulladás fordította tragikusra.

A tihanyi Ekhóhoz

Az elégi amegszólítottja a visszhang, az Ekhó, ki istennőként, segítő nimfaként jelenik meg, mint Tihany „rijjadó leánya”.A vers indítása nem felszólítás, inkább kiáltó könyörgés. 1-2. versszakban a költő saját élethelyzetét mutatja be: a füredi parton, Tihannyal szemben – kirekesztve az emberi közösségből, távol a füreden vigadó boldogoktól- a sorsüldözött, hányatott ember segítségül hívja az Ekhót (allegória). Azt kéri a Nimfától, hogy panaszait felerősítve sokszorozza meg, kiáltsa világgá. A megfogalmazás nyelvi eszközei a szentimentalizmus irányzatának ismert motívumai. A két strófa a boldogtalanság és a boldogság, a kitaszítottság és a vigasztaló társaság ellentéteit feszíti egymással szembe. Második szerkezeti egység a 3-6. versszak. A második szakaszban a panaszos kérés erőteljes felszólítássá tágul: most a Nimfa lakhelyét szólítja meg. Az „r” hangok ropogásának hangszimbolikája az élettelen természeti tárgyak lélektelen közömbösségét fogalmazza meg, h annál hatásosabb legyen a kontraszt az érzéketlen és lelketlen emberekkel szemben. A „szegény boldogtalan” a maga jajjait csak a természetre bízhatja, tőle várhat együtt érző rokonszenvet. Embertársai száműzték, kigúnyolták, megtagadták, elárulták. A reményeitől megfosztott, a teljes kilátástalanságba zuhant ember élete, költői pályájának zátonyra futását panaszolja. A panaszáradat oka nem Lilla: a szerelmi csalódás csak az az utolsó csepp volt, mely véglegesen tudatosította veszteségeit. A 7-10. strófák új emberi tartalmakat tárnak fel: már nem e Nimfának panaszkodik, hanem az őt bántó világon való felülemelkedés önérzetével vonja le végső következtetéseit. A magányba kíván menekülni, remete szállást keres a tihanyi szigeten. Csokonai költői s emberi méltóságának öntudata jelentkezik abban, hogy magát Rousseau mellé emeli. Fájdalmas irónia nyilvánul meg abban, hogy csak egy társadalmon kívüli, emberektől távoli világban valósíthatja meg a felvilágosodás által elképzelt emberideált( ember-polgár). A megbántott költő „rejtett” érdemeinek elismerését és igazolását a távoli jövőtől várja ( boldogabb időtől). A felvilágosodott gondolkodókra jellemző optimizmus Csokonainál összekapcsolódik a jelenre vonatkozó keserű pesszimizmussal: költeményeiben ezért mindig a jövőről szól.


Az estve

Az estve vonzó természetleírás és keserű társadalombírálat: Rousseau nyomán a természet romlatlanságát állítja szembe az emberi társadalom romlottságával.
Az alkony „az estve” tündérien szép leírásával indul. Ebben az átmeneti időszakban feldúsulnak ugyan a természeti szépségek,de a nappaltól való búcsúzás szomorgó-vidám melankóliával is telíti a tájat. A legelső sorokban a színhatások vizuális élménye az uralkodó. Az alkonyban nyugovóra készül a természet, s az erdő világa búcsúzik a fénytől. A hanghatások zenei elemei jelennek meg és a különböző hangjelenségek az első egység utolsó, alliteráló sorában dallammá olvadnak össze- romlatlan, idilli harmónia uralkodik a természetben. Ide, ebbe a világba menekül(ideálvilágba) a költő, a sebzett ember-vigasztalásért, lelki enyhülésért, bánatot oldó élményekért.
Egyelőre az alkony azonban egyre szebb és vonzóbb lesz: az erdő színházzá varázsolódik át, a gyönyörűség színterévé. A látványt és a zenei hanghatásokat illatérzetek egészítik ki ebben a részben.
Ezután a „setét éj” a maga „komor óráinak” riadalmával nemcsak a teljes fényhiányt jelzi, hanem a megromlott, az értelem nélküli társadalom, az elviselhetetlen emberi világ ijesztő képévé is tágul. Közvetlen panasz: „ e világban semmi részem sincsen”. A szépséget elpusztította a durvaság, a közönségesség, az erkölcsi, társadalmi rút, a harmóniából diszharmónia lett. Ezért az állapotért a „bódult emberi nem” a felelős: eltért a természet törvényétől, szabad létére „zárbékót vert+ tulajdon kezére. A további eszmefuttatásban a közismert rousseau-i gondolat jelenik meg: a magántulajdon („enyim, a tied”) megjelenése megszüntette az ősi egyenlőséget.
A múltba visszaálmodott aranykort az ún. negatív festés módszerével: a korabeli társadalom bűneit, visszásságait sorolja fel. Gyakran utal a magyarországi viszonyokra is. A befejezés tulajdonképpen keserű, rezignált sóhaj. Az utolsó sorok ódai pátosza azt hirdeti, h a természet szerint minden ember egyenlő. Mindkét költemény versformája páros rímű 12-es.A klasszicista stílusra utal- racionális gondolatmenet, logikus-világos érvelés.


A reményhez

Elbúcsúzik a verseben mindattól, ami életét tartalmassá tette: jókedvtől,szerelmektől, reményektől s költészetétől is, a „bájoló lágy trilláktól” is. A Reményhez: a teljes lemondást, a reménytelenséget, és halálvágyat csengő-bongó, a rokokó könnyedségét megőrző forma fejezi ki, s így az érzelmi-gondolati tartalom ellentétbe kerül a külső formával.                       A ritmus trochaikus lejtésű. A hosszú strófák első felében 6-5 szótagos sorok váltakoznak, ezt a szabályszerűséget töri meg a 9. és 11. sor, ezek 8 szótagból állnak. 13. sortól kezdve  visszatérnek az 5-6 szótagos sorok. Rímelése: keresztrím.  A költő egy elvont fogalomhoz fordul (allegória), a megszemélyesített Reményt szólítja meg. A Remény jelenléte a dialógus lehetőségét hordozza magában, ám a megszólított, bár mindvégig jelen van, néma marad. A párbeszéd nem alakulhat ki, így a költemény fájdalmas monológ.

Az első strófában nemcsak megszólítja, hanem be is mutatja a Reményt. Nem is isten, csak annak látszó: csupán elomló tünemény, hiszen a földiek teremtménye, csalfa és vak. Mégis hatalommal rendelkezik a boldogtalanok felett: szép szavakkal kecsegteti, hitegeti őket. A csalódott és kiábrándult lélek a kétségbeesés mélyébe zuhanva már reménykedni sem akar. A második versszak a rokokó készlettárából ismert képpel, a tavaszi virágoskert kibomló pompájával jellemzi életének bizakodó, reményekkel teli, szép ábrándokat szövögető korszakát. A költő terveinek megvalósulással áltató ígéreteit a viszonzott szerelem koronázta meg: boldogsága beteljesült. A következő szakasz az előző képsort visszájára fordítja: álmainak összeomlását, a reményeitől megfosztott lélek sivárságát a kert téli pusztulásával, az értékeit vesztett természet kietlenségével ábrázolja. A strófa második része visszakapcsol az előző szakasz Lilla szerelmén örvendező soraira: a szerelem még kárpótolhatta volna művészi vágyainak kudarcaiért (hírnév, dicsőség) elvesztéséért. A befejező versszak az első folytatása, a reménytelenség kiteljesítése a halálvágya: veszteségek sorozata után az élet értelmetlenné lett. A művészetté formálás fölébe kerekedett a gyászos tartalomnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése